Legislativní prostředí
Hlavní právní úpravou a nejdůležitějším zdrojem informací pro plavbu je zákon č. 114/1995 Sb., o vnitrozemské plavbě ve znění pozdějších předpisů (dále jen o vnitrozemské plavbě). Členění vodních cest v České republice je upraveno vyhláškou ministerstva dopravy č. 222/1995 Sb., o vodních cestách, plavebním provozu v přístavech, společné havárii a dopravě nebezpečných věcí. Na základě výše zmíněné legislativy je vodní cestou dopravně významnou využívanou třídy „0“ vodní tok Moravy od ústí vodního toku Bečvy po soutok s vodním tokem Dyje, včetně Baťova kanálu (průplavu Otrokovice – Rohatec).
Plavební provoz na vodních cestách České republiky je upraven vyhláškou č. 67/2015 Sb., o pravidlech plavebního provozu (dále jen„pravidla plavebního provozu“).
Plavidla musí splňovat požadavky vyhlášky ministerstva dopravy č. 223/1995 Sb., o způsobilosti plavidel k provozu na vnitrozemských vodních cestách a vyhlášky ministerstva dopravy č. 334/2015 Sb., o vedení rejstříku malých plavidel a technické způsobilosti malých plavidel, převozních lodí a plovoucích zařízení k provozu na vodních cestách. Vůdci plavidel musí splňovat požadavky vyhlášky ministerstva dopravy č. 42/2015 Sb., o způsobilosti osob k vedení a obsluze plavidel.
V České republice obecně podle zákona č. 254/2001 Sb., o vodách, platí, že k užívání vod pro plavbu není třeba žádného povolení. Nesmí být ale při tom ohroženy zájmy rekreace, jakost vody a ekosystémů, bezpečnost osob ani vodních děl. Podle tohoto zákona je plavba motorových plavidel zakázána v ochranném pásmu vodních zdrojů I. stupně a na nádržích přímo určených pro chov ryb.
Pro plavbu plavidel se spalovacím motorem platí přísnější měřítko dané vyhláškou č. 46/2015 Sb., o stanovení vodních nádrží a vodních toků, na kterých je zakázána plavba plavidel se spalovacími motory, a o rozsahu a podmínkách užívání povrchových vod k plavbě.